Archipelago
I Archipelago er spillerne europæiske renæssancemagter, der konkurrerer om at udforske en øgruppe i Stillehavet eller Caribien. De vil udforske territorier, høste ressourcer, bruge disse ressourcer på markeder både internt (til eget og de indfødtes brug) og eksternt (for at sælge det i Europa), bygge markeder, havne, byer og templer og forhandle indbyrdes (og måske forråde hinanden) - alt dette for at fuldføre deres hemmelige mål. De bliver også nødt til at gætte de andre spilleres hemmelige mål for at kunne drage fordel af dem.
Men spillerne skal også passe på de indfødte; hvis de gør dem for utilfredse, eller hvis for mange af dem er ubesatte, kan de gøre oprør og erklære sig uafhængige. Så vil alle tabe!
Ifølge forfatteren er det, han har forsøgt at skabe, et »tysk« økonomisk arbejdspladsspil, men uden de to ting, han ikke kan lide ved dem: det overfladiske tema og den manglende interaktion. Faktisk indeholder dette spil et meget nærværende tema og en masse forhandlinger og potentiel forræderi.
Spillet indeholder tre sæt mål, så spillerne kan vælge mellem et kort, et mellemlangt og et langt spil. Det er også muligt at spille alene med en udvidelse.
Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.