Credit Mobilier
Under opførelsen af den transkontinentale jernbane etablerede ejerne af Union Pacific Railroad Company sig som ejere af et byggefirma – Credit Mobilier. De tildelte sig selv lukrative kontrakter, betalt af den amerikanske kongres, til at bygge deres egen jernbane.
I Credit Mobilier kæmper fire fiktive jernbaneselskaber om at bygge spor og transportere varer mod vest, mens spillerne investerer i jernbanerne og Credit Mobilier.
Der er fem jernbaneselskaber, hver med en forskellig farve. Fire af jernbaneselskaberne har femten aktier, et finanskort, ti jernbanespor og flere blokke. Det femte jernbaneselskab, Credit Mobilier, har kun aktierne og finanskortet. Spillebrættet repræsenterer USA. Der placeres en blok på hver af byerne tilfældigt. Hver spiller starter spillet med tre dollars og en aktie i Credit Mobilier. En startspiller vælges tilfældigt, og spillet begynder.
Hver spiller kaster på skift de fem terninger. Spilleren vælger derefter at lægge spor (hvilket øger Credit Mobilier-kassen), flytte gods (hvilket kan øge kassen for den jernbane, der ejer godset og har kørt på sporet), købe aktier i en jernbane (hvis tilgængeligt) for en dollar stykket eller udbetale udbytte til ejerne af aktierne i et selskab.
En spillers muligheder er begrænset til de farver, der kastes på terningerne. Orange er den eneste farve, der giver udbytte. Lilla repræsenterer Credit Mobilier og er også en "joker", men den kan kun bruges som en duplikat af en hvilken som helst farve, der er kastet, undtagen orange.
Spillerne skiftes med uret, indtil der er blokke af to farver, der endnu ikke er transporteret til Stillehavskysten, hvor spillet straks slutter. Den spiller, der har mest kontanter, er vinderen.
Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.