Mysterium, Dk/Se

Model/varenr.: LIBMYST01DK

I 1920'erne opdager Mr. MacDowell, en begavet astrolog, straks et overnaturligt væsen, da han træder ind i sit nye hus i Skotland. Han samler tidens fremtrædende medier til en ekstraordinær seance, og de har syv timer til at komme i kontakt med spøgelset og undersøge alle de spor, det kan give for at opklare et gammelt mysterium.

Det hukommelsestabte spøgelse kan ikke tale, så det kommunikerer med medierne gennem syner, som i spillet repræsenteres af illustrerede kort. Medierne skal dechifrere billederne for at hjælpe spøgelset med at huske, hvordan han blev myrdet: Hvem begik forbrydelsen? Hvor fandt det sted? Hvilket våben forårsagede døden? Jo mere medierne samarbejder og gætter rigtigt, jo lettere er det at fange den rigtige skyldige.

I Mysterium, som er en videreudvikling af spilsystemet i Tajemnicze Domostwo, indtager én spiller rollen som spøgelse, mens alle andre repræsenterer et medie. For at opklare forbrydelsen skal spøgelset først huske (med hjælp fra medierne) alle de mistænkte, der var til stede på mordnatten. Et antal mistænkte-, sted- og mordvåbenkort lægges på bordet, og spøgelset tildeler tilfældigt et af hver i hemmelighed til et medie.

Hver time (dvs. hver spilgang) giver spøgelset et eller flere synskort med billedsiden opad til hvert medie og fylder deres hånd op til syv, hver gang de deler synskort. Disse synskort præsenterer drømmeagtige billeder for medierne, hvor hvert medium først skal udlede, hvilken mistænkt der svarer til de modtagne synskort. Når spøgelset har givet kort til det sidste medie, starter de en to-minutters sandtimer. Når et medie har placeret sin jeton på en mistænkt, kan de også placere clairvoyance-symboler på de andre mediers gæt for at vise, om de er enige eller uenige i disse gæt.

Når tiden er gået, afslører spøgelset for hvert medie, om gættene var rigtige eller ej. Medier, der gættede rigtigt, går videre til at gætte gerningsstedet (og derefter mordvåbnet), mens de, der ikke gættede rigtigt, beholder deres synskort og får nye næste time, der svarer til den samme mistænkte. Når et medium har gættet den mistænkte, gerningsstedet og mordvåbnet korrekt, flytter de deres brik til epilogtavlen og får et clairvoyancepoint for hver time, der er tilbage på uret. De kan stadig bruge deres resterende clairvoyance-brikker til at score yderligere point.

Hvis et eller flere medier ikke kan identificere den rette mistænkte, stedet og våbnet inden udgangen af den syvende time, så har spøgelset fejlet og forsvinder, og mysteriet forbliver uløst. Hvis det derimod lykkes for dem alle, har spøgelset genvundet nok af sin hukommelse til at identificere den skyldige.

Medierne lægger deres mistænkte-, sted- og våbenkort på bordet og placerer et nummer ved hver gruppe. Spøgelset vælger så en gruppe, placerer det matchende syndernummer med billedsiden nedad på epilogbrættet, vælger tre synskort - et for den mistænkte, et for stedet og et for våbnet - og blander så disse kort. Spillere, der har opnået få clairvoyance-point, vender et tilfældigt synskort og stemmer i al hemmelighed om, hvilken mistænkt de tror er skyldig; spillere med flere point vender et andet synskort og stemmer; dem med flest point ser det sidste kort og stemmer.

Hvis et flertal af medierne har identificeret den rigtige mistænkte, og uafgjort afgøres af det mest clairvoyante mediums stemme, så er morderen identificeret, og spøgelset kan nu hvile i fred. Hvis ikke, kan du måske prøve igen...

Min. Antal Spillere: 2
Max. Antal Spillere: 7-10
Alder: 10+
Spilletid: 30-60 min
Sprog: Dansk
279,00 DKK
Lager: 4 stk tilbage på lager
Vægt: 1,7 kg
Passer sammen med
Forslag til dig
Andre købte også
Anmeldelser

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse:
spacer