Spillerne kæmper på Aragorns, Gandalfs, Gimlis, Legolas' og andre følgesvendes side mod Mordors fjender.
Der ligger altid tre fjendekort på bordet i The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth Card Game. Hvert fjendekort viser en kombination af et (f.eks. orkpatrulje) til fire (f.eks. balrog) symboler, og der er i alt seks forskellige symboler i spillet: sværd, økse, spyd, bue, knytnæve og skjold. Symbolerne er ikke jævnt fordelt; nogle er forbundet med magi og dermed sjældnere end dem, der er forbundet med verdslige våben.
For at slå fjenderne samler spillerne "fellowships" (grupper) af ledsagerkort (som også viser en delmængde af de seks symboler) foran dem. Når symbolerne i en gruppe matcher et eller flere fjendekort, kan spilleren sende denne gruppe i kamp for at vinde dem. Gruppen bliver derefter kasseret.
På sin tur kan en spiller enten:
Når det tredje Mordor-kort kommer på bordet, får alle spillere et modangreb og mister et kort fra deres hånd, et kort fra en af deres grupper eller en allerede besejret fjende, afhængigt af teksten på Mordor-kortet. Derefter kasseres en af fjenderne, og spillet fortsætter med, at den udløsende spiller trækker et nyt kort fra bunken.
Når der ikke er flere fjender tilbage, slutter spillet. Hvert fjendekort er 1-10 sejrspoint værd, og den spiller, der har flest point, vinder.