FW190D-9

Model/varenr.: HB80228

Focke-Wulf Fw-190 er et tysk jagerfly i fuldmeta, som har en motor og er overdækket med kabine i lavvinget design fra Anden Verdenskrig. Fw-190 var anset som et bedre fly end Messerschmitt Bf-109. En fritstående lav vinge med en fungerende Fw-190 belægning blev bestilt af Luftfahrtministerium, samlet i efteråret 1937. Kurt Tank indsendte to fremdriftsforslag - det første med en væskekølet Daimler-Benz DB 601-motor, og det andet med den nye BMW 139 radialmotor. Sidstnævnte blev valgt, og arbejdet startede i foråret 1938 blev ledet af Obering R. Blaser. Den første prototype af Fw-190V1 stod klar i maj 1939, og den blev fløjet i Bremen den 1. juni 1939 af kaptajn Hans Sander. Den anden prototype, FW-190V2, bevæbnet med to MG131 og to MG17 maskingeværer - begge kaliber 7,92 mm, fløj i oktober 1939. For at reducere aerodynamisk modstand havde begge tunnelluftindtag installeret i propelkapperne, men problemer med motorens overophedning førte til en tilbagevenden til det gennemprøvede NACA-kappedesign. Før test af disse prototyper begyndte, blev det besluttet at erstatte BMW 139-motoren med den kraftigere, men længere og tungere BMW 810-motor.

Det krævede mange ændringer, styrkelse af strukturen og flytning af kabinen bagud, hvilket senere blev kilden til problemer med tyngdepunktet. Fordelen er, at på grund af den direkte nærhed til BMW 139-motoren elimineres problemerne med udstødningsgasinfiltration og overophedning inde i kabinen. Den tredje og fjerde prototype blev forladt, og Fw-190V5 med nye motorer stod færdig i begyndelsen af ​​1940. Senere modtog den vinger med et vingefang, der blev forlænget med en meter (fra de oprindelige 9,5 m), hvilket bremsede det med 10 km/t, men det øgede stigningshastigheden og forbedrede manøvredygtigheden. Den blev betegnet som Fw-190V5g, og den kortervingede variant var Fw-190V5k. De første syv fly i Fw-190A-0-meddelelsesserien havde kortere vinger, mens resten havde længere vinger.

Den første kampenhed udstyret med Fw-190-6./JG 26 blev stationeret ved Le Bourget og erklæret operationel parathed i august 1941. Fra dette nye jagerflys første møde med den britiske Supermarine Spitfire, bliver dens fordele i forhold til dem indlysende. Under krigen blev der bygget mere end et dusin versioner af dette store fly. "A"-versionen af ​​maskinen, såvel som et dusin moderniserede versioner, fungerede som kampfly. Versionerne mærket "B" og "C" var kun prototyper af jagerfly i høj højde designet til at imødegå strategiske bombefly, men kom ikke i serieproduktion. "D"-modellen var den eneste Fw-190, der blev drevet af den nye 1750HK Jumo 213A-motor, en version af den tyske P-51 Mustang. Den nye motor forlænger skroget med snesevis af centimeter.

Denne variant udførte også hovedsageligt jagt- og jageropgaver i høj højde. Talrige varianter af "F"-versionen blev brugt som jagerbomber som direkte støtte til slagmarken. "G"-versionen spillede samme rolle som "F"-versionen, men havde en større rækkevidde. Under hele krigen blev der produceret over 20.000 eksemplarer af denne en af de bedste jagerfly fra Anden Verdenskrig. Tekniske data (version Fw-190A-8): længde: 9 m, vingefang: 10,51 m, højde: 3,95 m, maksimal hastighed: 656 km/t, stigningshastighed: 15 m/s, maksimal rækkevidde: 800 km, maksimalt loft 11410 m, bevæbning : fast-2 MG131 13 mm maskingeværer og 4 MG151 20 mm kanoner (2 MG 151 / 20E kanoner til D-9 versionen). Den anden prototype, FW-190V2, bevæbnet med to MG131 og to MG17 maskingeværer - begge kaliber 7,92 mm, fløj i oktober 1939. For at reducere aerodynamisk modstand havde begge tunnelluftindtag installeret i propelkapperne, men problemer med motorens overophedning førte til en tilbagevenden til det gennemprøvede NACA-kappedesign. Før test af disse prototyper begyndte, blev det besluttet at erstatte BMW 139-motoren med den kraftigere, men længere og tungere BMW 810-motor.    

Dette krævede mange modifikationer, styrkelse af strukturen og flytning af førerhuset tilbage, hvilket senere blev kilden til problemer med tyngdepunktet. Fordelen var elimineringen af ​​problemerne med indtrængen af ​​udstødningsgas og overophedning af det indre af kabinen på grund af dens nærhed til BMW 139-motoren. Den tredje og fjerde prototype blev forladt, og Fw-190V5 med en ny motor stod færdig i begyndelsen af ​​1940, som senere fik udvidet vingerne med en meter (oprindeligt 9,5 m), hvilket gjorde den 10 km/t langsommere. men det øgede stigningshastigheden og forbedrede manøvredygtigheden. Den blev betegnet som Fw-190V5g, og varianten med kortere vinger var Fw-190V5k. De første syv maskiner i dataserien Fw-190A-0 havde en kort vinge, resten - længere.

Den første Le Bourget-baserede Fw-190 - en operativ enhed med 6./JG 26 - blev erklæret operationel i august 1941, og det nye jagerflys første møde med den britiske Supermarine Spitfire gjorde dens fordel over dem klart. . Under krigen blev der skabt omkring et dusin versioner af dette store fly. Maskinerne i "A"-versionen og et dusin moderniseringer fungerer som jagerfly. Publikationer med titlen andquot;Bandquot; og andquot;Andquot; var kun prototyper af jagerfly i høj højde beregnet til at bekæmpe strategiske bombefly, men kom ikke i serieproduktion. "Dandquot"-varianten, den eneste af Fw-190'erne, blev drevet af den nye 1.750 hk. Jumo 213A motor og var det tyske svar på P-51 Mustang. Den nye motor forlængede rammen med flere titusinder centimeter. Denne variant udførte også primært jager- og jagermissioner i stor højde. Mange varianter af "Fand"-versionen blev brugt som jagerbomber i direkte kamppladsstøtte. "Gand"-versionen spillede samme rolle som "Fand"-versionen, men med et større omfang. Mere end 20.000 eksempler på denne en af ​​de bedste jagerfly fra Anden Verdenskrig blev produceret under krigen. Tekniske data (version Fw-190A-8): længde: 9 m, vingefang: 10,51 m, højde: 3,95 m, maksimal hastighed: 656 km/t, stigningshastighed: 15 m/s, maksimal rækkevidde: 800 km, maksimum loft 11410 m, bevæbning: fastmonterede 2 MG131 13 mm maskingeværer og 4 MG151 20 mm kanoner (2 MG 151 / 20E kanoner til D-9 versionen).

 

Skal samles og males
Kommer med to slags klistermærkesæt.
Størrelse: 1:72.

Skala: 1/72
69,00 DKK
Lager: Ikke på lager
Vægt: 0,154 kg
Passer sammen med
Forslag til dig
Andre købte også
Anmeldelser

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse:
spacer